16 Mart 2015 Pazartesi



Hafta 3- e-Öğrenme Dersinin Tasarımı

 (İçeriğin Belirlenmesi ve Düzenlenmesi)


9 Mart 2015 tarihli geçen haftaki dersimizde e-öğrenme malzemelerinin tasarlanması ve geliştirilmesi sürecinde uygulanan ADDIE Modeli'ne genel itibariyle değinmiştik. Bu hafa ise ADDIE Modeli'nin ilk iki aşaması olan "çözümleme" ve "tasarım" süreçlerinden bahsedeceğim. Konuya ilişkin okumaları aşağıdaki kaynaklardan yaptım.


1.Analiz:Bu süreç üç aşamadan oluşur.

         a)İhtiyaç Analizi: Bir dersin içeriğini belirleme, hangi konuda eksiklikler bulunduğunu ve bu ihtiyaçları karşılamak adına hangi kaynakların kullanılacağını ele alan; bu sayede eğitim sürecindeki profesyonel bilgi ve becerilerde bir eksiklik varsa bunların giderilmesinde e-öğrenmenin en iyi çözüm olup olmadığı bu aşamada belirlenir.

            b)Hedef Kitle Analizi: Bu aşamada eğitimde optimum düzeyde fayda sağlaması açısından, hazırlanan materyallerin ulaşması amaçlanan kitlenin çeşitli niteliklerine bakılır. Bu sayede hedef kitlenin ihtiyaçları da karşılanmış olacaktır. Analiz edilmesi gereken özellikler şu şekilde sıralanabilir; öğrenenlerin yaşadıkları bölge veya alan, öğrenenlerin bağlı bulundukları kurum ve buradaki pozisyonları, öğrenenlerin ön bilgileri ve konuya dair deneyimleri, öğrenenlerin e-öğrenmeye yönelik ayırabilecekleri zaman, öğrenenlerin e-öğrenme ortamına ulaşacakları yer, ağ genişliği ve kullanılacak e-öğrenme ortamının donanım ve yazılım yeterliliği incelenir.

            c)İçerik Analizi: Bu aşamada hedef kitlenin ön öğrenmeleri ve yetenekleri çerçevesinde , ders içeriğinin içerik ya da performans seçeneklerinden hangisine dayandırılarak belirleneceğini ortaya koyar.

2.Tasarım: Bu süreç beş aşamadan oluşur. Bu hafta ilk iki aşama incelenecektir. 

            a)Öğrenme Hedeflerinin Belirlenmesi: Bu aşamada analiz sürecinde elde edilen bilgiler doğrultusunda öğrenme amaçları belirlenirken açık ve hedefleri yansıtır derecede olmasına özen gösterilmelidir. Bloom taksonomisine göre 6 performans türü vardır:

  • Bilgi
  • Kavrama
  • Uygulama
  • Analiz
  • Sentez
  • Değerlendirme              
           
            b)Ders Diziliminin Değerlendirilmesi: Bu aşamada belirlenen hedeflere göre e-öğrenme içeriği anlamlı bir şekilde sıralanır. Ders dizilimi iyi yapılandırılmış ve ardışık bir biçimde belirlenmelidir. Dersin içeriğine ve kazanımlarına en uygun metot seçilir.



e-Öğrenme Projesi
Analiz Raporu

İhtiyaç Analizi: Bilecik şeyh Edebali Üniversitesi Pazaryeri Meslek Yüksek Okulu 1. sınıf öğrencilerinin Genel İngilizce 1 dersine ait dönem sınavı sonuçları incelendiğinde "gramer" (dil bilgisi) alanında dersten başarılı olarak geçmelerini sağlayacak yeterli puanı alamadıkları değerlendirilmiş ve gramer bilgilerinin geliştirilmesine yönelik çalışmalar yapılmasına karar verilmiştir. Öğrencilerin ders programı ve atölye saatleri dışındaki zaman dilimlerinde e-öğrenme çalışması yapılmasına karar verilmiştir.

Hedef Kitle Analizi: Söz konusu öğrenciler Bilecik Şeyh Edebali Üniversitesi Pazaryeri Meslek Yüksek Okulu 1. sınıf öğrencileridir ve Genel İngilizce Eğitimini yüz yüze almaktadırlar. Öğrencilerle yapılan takviye dersleri "moodle" platformu üzerinden asenkron şekilde gerçekleşmektedir. Öğrencilerin bilgisayar ve internet erişimleri için yüksekokulun bilgisayar laboratuvarı kullanıma sunulmuştur. 

İçerik Analizi: Öğrencilerin gramer kullanım bilgilerini geliştirmek üzere sıklıkla hata yapıldığı tespit edilen gramer konuları başta olmak üzere diğer gramer konularını da içeren boşluk doldurma, çoktan seçmeli, doğru-yanlış gibi kapalı uçlu soru tiplerini kapsayan alıştırmalar yapmaları sağlanmıştır.

Öğrenme Çıktıları: Bu eğitimin sonunda öğrenciler;

  • gramer kurallarını teorik olarak tanımlayabilecek
  • teorik olarak bildikleri gramer kurallarını uygulayabilecek
  • karşılaştıkları ifadelerdeki gramer unsurlarını fark edebilecek
  • gerektiğinde ifadede geçen gramer unsurunu formülize edebilecektir.
Ders Dizilimi: Eğitimin dört hafta sürmesi planlanmaktadır. Her hafta içerik analizinde belirlenen bir konu üzerinde durulacaktır. Başlangıçta içerikte tespiti yapılan gramer konularının teorik anlatımlarına yer verilecek, ardından uygulamaya (alıştırma) geçilecektir.

Hiç yorum yok:

Yorum Gönder